Zmiana przepisów dotyczących przewozu postawiła przed nadawcami konieczność odpowiedniego zamocowania i unieruchomienia między innymi biomasy przed wyruszeniem w trasę. Zgodnie z normą EN 12 195-1 od 28 lutego 2018 r. nie wolno przewozić niezamocowanych ładunków – jest to niezgodne z prawem. Jak w takim razie zadbać o to, aby transport biomasy odbył się bez niespodzianek, a surowce dotarły do odbiorców bez problemu? Przedstawiamy sposoby na unieruchomienie i mocowanie ładunków, które są podatne na zgniatanie!
Sposoby na unieruchomienie biomasy przed transportem drogowym
Biomasa, czyli odpady, produkty czy pozostałości z produkcji rolnej, to jednostka ładunkowa, do której odnoszą się wprowadzone w 2018 r. przepisy dotyczące unieruchomienia ładunków podczas transportu. Ze względu na jej podatność na zgniatanie i sposób przewozu (w workach Big Bag lub plastikowych) unieruchomienie może okazać się wyzwaniem. Należy przede wszystkim pamiętać, że nie może odbywać się to metodą siłową ze względu na nacisk pasów mocujących. Najlepszym i dość skutecznym rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie specjalnej siatki, której użycie może jednak narażać nadawcę na straty finansowe. Zamiast tego dobrym pomysłem byłoby wykonanie jej z pasów, które znajdziesz w wyposażeniu praktycznie każdej ciężarówki, a następnie połączenie ich przy pomocy łącznika krzyżakowego. W efekcie transport ładunku byłby nie tylko zgodny z przepisami, ale także w jego trakcie ryzyko uszkodzenia biomasy zostałoby znacząco zredukowane.
Mocowanie ładunków, które są podatne na zgniatanie
Przed transportem ładunków, które są podatne na zgniatanie, niezbędne jest zastosowanie odpowiedniej metody ich mocowania. W przypadku biomasy masz do wyboru kilka możliwości, dzięki którym w normatywny i bezpieczny sposób unieruchomisz paliwo. Jedną z nich jest zastosowanie upakowania ścisłego, czyli umieszczenia na naczepach o wzmocnionej konstrukcji czy ze stałą zabudową. Tego typu mocowanie jest szybkie, jednak może utrudniać nadawcy ocenę spełnienia standardów, czy generować wyższe koszty. Nie ma również możliwości upakowania pierwszych rzędów ładunku. Drugą możliwością jest nałożenie czołowe zabezpieczenia krzyżowego, owinięcia pętlowego czy szpringowego, których przygotowanie wymaga jednak więcej czasu. W przypadku tych metod niezbędne jest również zastosowanie elementów dodatkowych, w tym między innymi kosztownych siatek czy palet.